Сталий розвиток |
Коли наприкінці 60-х років безпілотний космічний корабель покинув атмосферу Землі і здійснював політ навколо Місяця, він передавав на Землю знімки, які змусили людей здивуватись. Ці знімки не показували десь досі невідомий зворотній бік Місяця, ні, найбільш захоплюючі фотографії показують саму Землю: блакитну планету. Люди і не уявляли собі таку красу земної кулі, на якій вони живуть! Як блакитно-зелений смарагд Земля витала у Всесвіті.
Принцип "сталого розвитку" Поняття «сталість» взято з лісівництва. У цій науці під цим розуміють таку форму дбайливого ведення господарства, яка дає можливість тому, щоб ліс постійно омолоджувався з своїх природних джерел і на перспективу приносив рівномірний прибуток. Ця головна думка виявляє себе узагальнено у принципі сталості: йдеться про те, що у своїй діяльності людина усвідомлює екзистенціальну природу своєї життєвої основи, яку вона розкриває у своєму матеріальному середовищі. Блага, які дає їй природа, людина повинна використовувати, а не розтрачувати просто. Такі сировинні матеріали, які не відновлюються природою або не досягають своїх минулих об’ємів у потрібній мірі і з необхідною швидкістю, людина повинна використовувати тільки розважливо, по можливості утилізувати, а не просто бездумно витрачати (метал, енергія, мінеральні сировинні матеріали). Вона не повинна ставити до екосистеми вимоги, які вище можливостей самоочистки і саморегулювання, щоб не спричинити тривалі безповоротні збитки (закарстованість, зміни у розвитку паростків і т.д.). У широкому розумінні йдеться, таким чином, про те, щоб моральні вимоги щодо збереження творіння поєднати із завданням світового устрою. Якщо людина не хоче позбавити себе ґрунту, на якому вона живе, то у всіх людських процесах потрібно рахуватись з всеохоплюючою системою природи, яка прилаштована для людської діяльності. Наступні покоління мають також право на те, щоб застати навколишнє середовище неушкодженим і користуватись його ресурсами. Це було б явним порушенням справедливості, якби ті, що живуть сьогодні, використовували б до остатку ресурси, які вичерпуються, не рахуючись з наслідками і не стримуючи себе, а майбутнім поколінням, навпаки, передавали б сплюндровану планету, яка суперечить нормам життя. Принцип сталості і світогляди Перебудувати економічний устрій і стиль життя! Орієнтація економічного і соціального розвитку на здатності природного середовища до допустимих навантажень неминуче вимагає зміни цивілізаційного розвитку і розуміння економічно-технічного прогресу та економічної раціональності. Свою практичну реалізацію принцип сталості знаходить з допомогою запровадження екологічно нешкідливої циклічної економіки, всеохоплюючої відповідальності за продукцію у значенні принципу збереження навколишнього середовища, реально викликаного витрачання коштів на використання навколишнього середовища [4], зняття взаємозв’язку між економічним зростанням і забруднюванням навколишнього середовища з допомогою нових технік виробництва, які є нешкідливими для навколишнього середовища та ресурсів. Сюди належить також вирішення фундаментальних проблем бідності, які мають як екологічні причини, так і зворотну дію на природне середовище. Але у кінцевому рахунку і передусім це є моральним питанням першого класу до західної моделі цивілізації та пов’язаного з нею стилем життя. Йдеться про відхід від моделі матеріалістичного споживацтва та економізму Заходу, про відхід від «бажання мати» та штучно створених потреб до стилю життя, направленого на таке «буття» [5], де «пошук за істиною, красою та добром і тісний зв'язок з іншими з метою загального розвитку є тими елементами, які визначають рішення щодо споживання, накопичень та інвестиції [6]». Таким чином, йдеться про навернення до чесноти відмови та повернення до поваги перед гідністю людини та творінням. 1. Етичний принцип конференції ООН (новий глобальний концепт моралі) базується не на принципах християнського природничого права, а, передусім, на однобічному індивідуалістичному баченню свободи і самовизначення. У такий спосіб позбавляється змісту традиційне розуміння прав людини як таких, що закладені у людську природу. Права людини закладені тут в основу у своєму суб'єктивному прагненні до свободи. Звідси випливають також і корінні відмінності, зокрема, у сексуальній моралі та у сімейних цінностях. 2. Див. Буття 1:28 та 2:15. 3. Іоанн Павло ІІ. Енцикліка "Centesimus Annus" від 01. 05. 1999, №37. 4. Див. розділ "Соціальна ринкова економіка", розділ "Політика економічного порядку". 5. Термінологія запозичена з основної праці психоаналітика і філософа Еріха Фромма "Haben oder Sein" (Мати чи бути) (1976). 6. Іоанн Павло ІІ. Енцикліка "Centesimus Annus" від 01. 05. 1999, №36. З книги Норберта Нойгауза "Цінності християнської демократії" переклад з німецької Віктора Дребета ( 4 голосів )( 4924 переглядів ) |
-
Архів
-
Рубрики
- 2024 (1)
- 2023 (7)
- 2022 (33)
- 2021 (37)
- 2020 (6)
- 2019 (1)
- 2018 (4)
- 2017 (19)
- 2016 (38)
- 2015 (65)
- 2014 (35)
- 2013 (60)
- 2012 (36)
- 2011 (57)
- 2010 (62)
- 2009 (19)
Роздуми
-
Це питання хвилює не одне небайдуже серце. Не залишався осторонь від нього і Папа Бенедикт XVI (Йосиф Рацінгер) відхід до вічності якого став для Церкви нагодою переосмислити його багату богословську спадщину. Ще в 2006 році у видавництві «Місіонер» вийшла його збірка «Цінності в часи перемін: Долання майбутніх…
Шляхом святих
-
Детальніше...
Хрестоносний, бо саме цим знаком потаврувала його груди рука НКВС-івського садиста. Як свого часу Каяфа, підкорюючись владному Господньому велінню, пророкував про Христа, прагнучи Його смерті, так і тепер безбожник виявив світові правду про славного звитяжця, який від юних літ пішов за Христом, присвятив Йому свою молодість у тиші монастирської келії, проповідував Його на спасіння інших, не зрадив, не відрікся, а поніс Його хрест на власну Голготу.
-
Теги
-
Фото
-
Відео